Ljosland Optikk feirer 70 år i nye stilige lokaler

120618_1402_LjoslandOpt1.png

Aase Ljosland, datter av firmaets grunnlegger Steinar Ljosland, har vært med så å si på hele ferden til 70-årsjubile-rende Ljosland Optikk. Nå er det datteren Silje Marie, selv optiker, som er virksom-hetens daglige leder.

TEKST/FOTO: LEIF MAGNE FLEMMEN

DETTE ER OPTIKERBUTIKKEN SOM DIOR, CÉLINE OG CALVIN KLEIN ELSKER

Er du av dem som ennå tror at briller bare skal hjelpe deg til å se bedre? Ta en tur innom Ljosland Optikk. Da skjønner du raskt at briller i dag i stor grad velges også for å se ut.

Et «moteplagg» altså. Design og innfatning forteller omverdenen noe om deg selv.

– BRILLENE GIKK OVER FRA Å VÆRE RENE NYTTEINSTRUMENTER til å bli en del av motebildet allerede på 1950-tallet, forklarer Silje Marie Ljosland – daglig leder og tredje generasjons optiker i

70-årsjubilerende Ljosland Optikk. London-optikeren Oliver Goldsmith begynte da å spesiallage solbriller til filmstjerner og andre kjendiser. Siden har brillene blitt stadig viktigere i motebildet.

Hun vet hva hun snakker om. I dag er nemlig Ljosland Optikk en av landets fremste frittstående brilleforretninger, en butikk som produsentene av de mest eksklusive brillemerkene ynder å få levere produktene sine til. Butikken er blant annet en av dem som tilfredsstiller de høye kravene som stilles av motehuset Dior.

EKSKLUSIVITET FRAMFOR VOLUM

– Flere av de merkene vi har i butikken vår avkrevde oss dokumentasjon blant annet med bilder av forretningen og eksponerings -flater før de inngikk avtalen. Noen sender også inspektører, men akkurat det har ikke vi opplevd. Nå snakker vi om den type brilleprodusenter som ikke er opptatt av store salgsvolum. De vil opprettholde eksklusivitet gjennom begrenset omsetning, forklarer Silje Marie.

Ingen tvil om at Ljosland Optikk gir design brillene fra Dior, MaxMara, Calvin Klein og flere andre en ganske unik eksponering og produktene en opp-merksomhet leveran dører «tørster etter». Etter års planlegging og tett samarbeid med en interiørbedrift på Sunnmøre, ble hele brillekolleksjonen i sommer flyttet inn i et lekkert spesial designet interiør i Torget 1.

SUNNMØRINGENE FIKSET DET

Å få interiørleverandører til å levere på visjonen de hadde for forretningen, var ikke lett. Det var først da Møre Innredning ble koblet på at de fikk laget nøyaktig den innredningen de ville ha. Så er Ljoslands nyinnredede lokale designmessig blitt ganske enestående pent. Veggseksjonene er delt i små hyller tilpasset én og én brille og hvor hvert enkelt produkt får vise seg uforstyrret fram for kunden.

Speil fra gulv til tak bryter opp vegg-flatene, og kunst innkjøpt fra de lokale kunstnerne Isabel Blanco og Anne Stine Werner er blant elementene som bidrar til å gi butikken et ganske så flott, ja fornemt preg. Sånn kan man gjøre det når forretningen står utenfor kjedene, som ellers i stor grad preger bransjen.

– I perioden 1996 til 2008 var også vi en kjedebutikk. I en kjede må man finne seg i å bli styrt utenfra, og det ønsket vi ikke lenger. Vi ville velge produkter og profil, ja, styre alt på egen hånd. Det har vært en suksess for vårt vedkommende. Så har vi også en profil som gjør at vi ikke ligger i direkte konkurranse med butikkene som spesialiserer seg på rimelige produkter. Derfor kan vi på noen områder også fint samarbeide med dem, sier Silje Marie og legger til at de ikke har angret på kjedebruddet en eneste dag.

Her er staben hos Ljosland Optikk samlet – optikere så vel som butikkpersonale. Fra venstre Daniel Gulliksen, Aase Ljosland, Silje Marie Ljosland, Kristoffer Østby, Jannike Fehn, Ida Kristine Ims og Selma Fønhus. Optiker Line Aakre er ikke med på bildet.

1970- OG 1980-TALLET – VENDER TILBAKE

Denne spesialiseringen og lokaler som eksponerer varene godt, gjør at merke- produsentene gladelig sender sine spesialkolleksjoner til Ljosland. For eksempel er det i Norden bare én butikk som forhandler Oxydo, nemlig Ljosland.

–     Hva kjennetegner tidens brillemote?

–     Variasjonen er veldig stor, men det er lett å se at flere designere henter inspirasjon fra 1970- og 1980-tallet. Vi ser at den mer maskuline trenden som en tid har vært framherskende på damebriller, er på vei ut.

Materialene skal være lette. Runde briller kommer nå tilbake, likeså ovale slik vi husker dem fra 1990-tallet. En stor del av brillesortimentet er i dag rett og slett

«bærbare skulpturer», designprodukter. Det gjelder blant andre Oxydo, Fendi og Dior. «hotte». Å ha tre-fire brillepar med forskjellig stil og uttrykk som man alternerer mellom er ikke uvanlig, ikke en gang blant oss «vanlige» forbrukere. Du bruker ikke en flott merkebrille til joggesko og hagearbeid, bemerker Silje Marie muntert.

SYNSTESTING I EGEN AVDELING Firmaets fire optikere har flyttet inn i nye lokaler i bygningens 4. etasje, det vil si adskilt fra brillesalget. – Nå har vi fått plass til alt det moderne utstyret vårt og kapasiteten er større enn før. Vi har blant annet et apparat som gjør dybdeskann av netthinnen, et annet som måler synsfelt og to som måler hornhinne-tykkelse og trykket inne i øyet, forteller Silje Marie.

70-årsjubileet ble feiret grundig og vel

8. mars i år – på dagen 70 år etter at Steinar Ljosland startet sin egen urmakerforretning. Urmakeri og optikk har til alle tider vært to sider av samme sak, men for 25 år siden ble urmakervirksomheten skilt ut og drevet

Tv-profilenes og andre kjendisers stadig skiftende brillekolleksjon er i seg selv en driver i bransjen. Noen av dem kommer også til Ljosland for å kjøpe det siste og mest videre av en annen av gründerens døtre, Hildbjørg.

– Men det er jo morsomt, da, at 25 år etter at vi sluttet med klokker, kommer det nesten daglig noen inn som ønsker hjelp til å skifte batteri i klokka, ler Aase Ljosland.

Hun har vært med så å si på hele ferden, men for alvor fra 1960. Nå har Aase på et vis pensjonert seg, men er pensjonist bare på tirsdager. Alle andre dager er hun på plass i butikken på Torget 1.

Det nye og spesialtilpassede interiøret hos Ljosland Optikk finner du ikke maken til noe sted. Tre forespurte leverandører meldte pass, de kunne ikke levere på firmaets visjon. Men den fjerde kandidaten, Møre Innredning, fikset det.

Marni selges bare av åtte butikker i Norge, blant dem Ljosland Optikk. Denne solbrillen er populær blant såkalte trendsettere.

FAKTA LJOSLAND OPTIKK:

•    Grunnlagt av urmaker Steinar Ljosland fra Arendal 8. mars 1948.

•    Urmakerdelen av virksomheten ble skilt ut i nytt firma i 1993.

•    Ljosland Optikk har hatt tilhold på Torget siden 1960.

•    En utvidet og modernisert brille- forretning ble åpnet i sommer.

•    Frittstående optikervirksomhet som selger kjente merkeprodukter som MaxMara, Dior, Fendi, Calvin Klein mfl.

•    Av ni medarbeidere er fire knyttet til den kliniske avdelingen som driver synsundersøkelser.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *